• ander
  • matmarknad
  • krukmakeri hemjord
  • tulpan
  • badhuset
  • smargas
  • museet
  • cupcakes
  • cafe

Nyhetsbrev 2/2016

Läs gärna delar av vårt nyhetsbrev som för en stund sedan gick ut alla våra cirka 120 medlemsföretag.
Funderar du och ditt företag på att bli medlem?
Hör i så fall av dig till vår Centrumledare Susanne Forsberg Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Nyhetsbrev 2/2016
Omtänksamma Kristinehamn


Hej
Här kommer ett väldigt sent och väldigt långt nyhetsbrev Nr2/2016 i form av ett mejl. Väl medveten om att man ska hålla information kortfattad så väljer jag ändå att ge er så mycket information som möjligt för att ni ska bli så uppdaterade som möjligt. Att nyhetsbrevet kommer så sent beror på att tiden har sprungit iväg sedan förra numret. Rutiner som ska sätta sig, möten inom diverse områden, arrangemang som Cupcakekalaset och ett antal matmarknader. Så håll till godo med ett fullspäckat nr 2/2016.


Först vill jag så klart gratulera oss alla, cirka 120 medlemsföretag och resten av Kristinehamn till att en av de stora drakarna i form av H&M etablerar sig i Kristinehamn. Det är så klart många faktorer som har betydelse innan en etablering av denna kaliber beslutar sig för att etablera sig på en plats. Summa summarum, H&M tror på Kristinehamn!!
Men varför gör de det frågar sig nog många. Senast i förra veckan hörde jag ett sällskap prata om detta på tågperrongen. Självklart gick jag fram och presenterade mig och berättade följande för dem. 
• Ökad turism på grund av fler besöksmål och utveckling av flera befintliga boende- anläggningar
• Fastighetsägare som arbetat strategiskt och långsiktigt
• Näringslivsenhet som inte legat på latsidan
• Kommun som de senaste åren på allvar börjat jobba strategiskt med att utveckla centrum som plats.
• Ni företagare som inte bara driver företag utan också är ambassadörer för att ni tror på Kristinehamn. 
• Sist men absolut inte minst så har Omtänksamma Kristinehamn vuxit från en köpmannaförening till en centrumförening som har vunnit stort stöd inom Kristinehamns näringsliv för de frågor som föreningen arbetar med och att de de senaste årens samverkan med kommunen i form av Centrumgrupp och den påverkan vi har gällande Kristinehamns centrum. Lägg därtill den marknadsföringsinsats vi gör när det gäller alla våra engagemang och samarbeten med diverse föreningar och öppettider bl.a. Tro inget annat än att H&M och andra företags etableringsenheter har koll på detta.
En sak till som slår en när man läser uttalande i samband med denna etablering är ”Kul, äntligen får vi H&M till stan”, ”Så klart vi är avundsjuka på Kristinehamns som nu fått H&M”. Hallå! H&M är ingenting man får. Det är något man förtjänar efter långt och hårt slit från alla nämnda ovan. Än en gång stort GRATTIS till oss alla för allt vi gör i det lilla som i det stora.

Cupcakekalaset

Avlöpte som vanligt men med det sämsta vädret vi någonsin haft. Men trots detta så svek inte publiken och vi kan konstatera av Cupcakekalaset drar folk. Veckan efter hade arbetsgruppen utvärderingsmöten och diskuterade vad som krävs för att ytterligare höja ambitionsnivån på detta kalas. I höst är nästa möte då man beslutar om eventuell fortsättning och då även nästa års tema. Överlag är våra medlemmar mycket positiva till årets kalas med en bra försäljning. Det finns vissa som inte är lika positiva och anser bl.a. att man ska ha aktiviter på andra ställen än just i detta fall på Södra torget. Men som sagt arbetsgruppen fördjupar sig ytterligare i medlemmarnas utvärdering och tusen andra frågor som är runt ett arrangemang som Cupcakekalaset. Arbetsgruppen består av Viktoria Widelius - Widelius Dansstudio i Kristinehamn, Hannele Navala - Passal, Veronica Näsström och Erik Wahlström - Nya Kristinehamns-Posten, Charlotte Nilsson - Bageri Höghuset och jag. Kontakta gärna någon av oss om du kommer på något som vi bör veta.

Tryggare handel

En fråga som är ständigt aktuell som föreningen har tagit tag i på allvar tillsammans med handelsgruppen. Inom kort kommer vi att kunna presentera ett erbjudande till er alla vad det gäller tjänster inom vakt i kombination med en app-lösning. Ett led i detta var på förra medlemsmötet då Q-Security besökte oss och presenterade sig själva. Nu i veckan fick vi offerten och handelsgruppen har nu tagit med den hem för att läsa igenom och komma med synpunkter och kommentarer innan vi går vidare. Securitas har hört av sig och vill också få möjlighet att lämna offert och det ska de naturligtvis få möjlighet till.

Öppettider 2017

i och med att H&M öppnar upp sina portar den 1 november började handelsgruppen redan för en månad sedan att diskutera öppettider för 2017. Ett första förslag skickades till er i början av denna vecka och en del feed back har kommit. Dessa tog handelsgruppen till sig i torsdags då de samlades igen. 
Strategin framöver gällande öppettiderna är att vara tillräckligt klara innan juli månad för att därefter presentera dessa och föreningen i stort för H&M. Vid det mötet får de en tydligt riktning på 2017-års öppettider. Och kan då fråga, vad tycker ni? Har ni något ni vill tillägga? Självklart är ambitionen att H&M både ska bli medlemmar och koppla upp sig mot vårt presentkort. En annan sak som handelsgruppen beslutade i veckan är att vi offentliggör öppettiderna för våren i okt/nov och höstens öppettider i feb/mar. Detta för att kunna utvärdera jul bl.a. Vi vet att flera av er har årsscheman men vi är övertygade om att det går att hantera i era verksamheter.

Informationskväll Centrumutveckling

Inbjudan har skickats ut till Närsams näringslivsregister, alla politiker via kommunsekreterare och till er medlemmar. Viktigt att ni som inte kan ber en eller flera ersättare i er organisation. Det som sägs under kvällen ärviktig information som kan ha påverkan på era verksamheter men även om ni är uppdaterade så är det ändå viktigt att närvara. Vi vill undvika kommentarer efteråt som, ”Det var få medlemmar på plats” ”Tråkigt att företagen i centrum inte kommer”, ”Tycker verkligen handeln att detta viktigt?”. Tidpunkten är vald för att så många som möjligt från näringslivet ska kunna komma. Se bifogad inbjudan som även finns på Kristinehamn kommuns hemsida http://kristinehamn.se/boende-miljo/aktuellt-just-nu

Håll dig uppdaterad via sociala medier och vår hemsida

• Planeringsavdelning, Kristinehamns kommun på Instagram @planeringsavdelningen

• Omtänksamma Kristinehamn på Facebook, Instragram @omtanksammakristinehamn.se och hemsida http://omtänksammakristinehamn.se/
• Sluten medlemsgrupp på Facebook. Gruppen är till för att tipsa, peppa, fråga och allmänt utöka samverkan men via sociala medier. För att kunna bjuda in behöver jag den epostadress som du använde när du teckna ditt Facebook-konto. Intresserad?
Mejla mig den e-postadressen så fixar jag det omgående.

Visit Kristinehamn - Att göra - Att bo - Att äta

Håll dig uppdaterad om av vad som händer i Kristinehamn, året om. Kom ihåg att det är hos Turistbyrån som du anmäler evenemang som de lägger upp på deras hemsida. Tips är att även ha en turistguide vid din kassa, nära till hands om någon undrar något.
http://www.visitkristinehamn.se/sv

Status matmarknad

Inom kort har styrelsen ett besked var matmarknaden kommer att arrangeras under tiden som lokalen i Vågen renoveras. Håll dig även uppdaterad om matmarknaden i stort på er hemsida http://omtänksammakristinehamn.se/index.php/matmarknad 
Nästa matmarknad är sista lördagen i juli. Det är alltså uppehåll i juni då midsommardagen infaller sista lördagen i den månaden.

Nya medlemmar

Rosis Beautycenter

Taberna

Apoteket Björnen

Swish?

Har du kollat möjligheten att koppla Swish-tjänsten till din verksamhet?
Enkelt och smidigt för både kunder och er. Läs mer här
https://www.swedbank.se/…/internet-och-telefontjanst…/swish/

Inlämning av gamla sedlar och giltighetstid

Läs mer här
http://www.riksbank.se/sv/Sedlar--mynt/Sedlar/Tidplan/

Partnerskap
Styrelsen har beslutat att inleda ett så kallat partnerskap med följande föreningar; Lions, Kristinehamns Blues-förening och IFK Kristinehamn Friidrott. En flik på hemsidan kommer upp inom kort med följande information. 
”En partner till Omtänksamma Kristinehamn är en förening som samarbetar med oss för att vi tillsammans ska bidra till ett mer levande och trevligare centrum och att föreningen lever upp till Omtänksamma Kristinehamns stadgar (§2 Föreningens ändamål). Föreningen ska bidra med minst ett centrumbeläget evenemang per år. Omtänksamma Kristinehamn bidrar i form av tid, om man så önskar sitta med i föreningens arbetsgrupp. Eventuellt kan även ett mindre föreningsstöd i form av t.ex. kostnad för polistillstånd och/eller annonsering vara aktuellt. Omtänksamma Kristinehamn åtar sig också att synliggöra sin partner på Omtänksamma Kristinehamns hemsida och sociala medier. Föreningen åtar sig att inkludera Omtänksamma Kristinehamns logga i all sin marknadsföring/hemsida m.m.”

Informationsfolder för föreningen

Under lång tid, redan innan vi blev en ideell föreningar har det funnits ett behov av ett enklare tryck som beskriver varför vi finns, vad vi gör och varför ni företagare väljer att bli medlemmar. Informationsfoldern kommer att delas ut från och med den 1 juli och läggas upp på hemsidan och även synas i våra kanaler på sociala medier (Instagram och Facebook @omtanksammakristinehamn). På hemsidan finns redan massor med information med foldern är mer skarp och kortfattad. Kul att så många av våra medlemmar ställde upp med att delge sin motivation varför de har valt att vara medlem i Omtänksamma Kristinehamn.

Välkommen till Kristinehamn-foldern

Den folder med cirka 12 erbjudanden från er er. Denna utgåva 1 maj-31 oktober har tryckts i 8000 exemplar och delas ut till externa besökare, alltså även endagsbesök. I augusti kommer vi utvärdera denna produkt. Vill du vara med kostnadsfritt i nästa utgåva (1 november/2016-1 april/2017)? Hör i så fall av dig till mig på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. . Även icke medlemmar får annonsera men då till en kostnad av 500:- ex moms.

Vi gör musiken mer tillgänglig på Kungsgatan
Vi har sökt och fått tillstånd för gatumusikanter på Kungsgatan året ut, alla dagar mellan kl. 10.00-15.00. Så klart finns det en del förhållningsregler i samband med detta som t.ex. att man ska hålla 2 m fritt från fasad, ljudstyrka, det ska städas osv. All information gällande detta finns hos centrumledare. Vi kommer nu att informera musikföreningar, musikskola, dansföreningar om att denna möjlighet finns. Vid frågor gällande detta kontakta centrumledare Susanne.

En lyckad sommaravslutning

Ni hade vad jag förstod en härlig sommarkväll ute på Café Pärlan med grillbuffé från GJ:s kök. Det var tävlingar och mycket hög stämning. Cirka 35 stycken kom denna kväll som inleddes med en kort guidning av Picasso-skulpturen av Konsult Christina Skan.

Nu laddar vi också för Galakväll
En festkommitté med följande medlemmar har etablerats. De är, Hans Eriksson - Väskcentralen, Hans Högfeldt - Värmlandscampen, Christina Skan - Konsult Christina Skan, Anna Håkansson - Värmlands bil och jag. Ni som var med förra gången (maj 2015) kommer kanske ihåg våra olika utmärkelser som vi delade ut Årets medlem, Årets Rookie, Årets värd, Årets samverkare och Årets klättrare? Självklart kommer detta vara en del av denna kväll.

Som utlovat så var detta ett väldigt långt mejl som jag än en gång ber om ursäkt för men, det där med information är inte lätt ;). Vissa vill ha mycket och vissa vill ha lite. Så håll till godo ni som vill ha mycket och ni andra, hoppas att ni stod ut!

Styrelsen och Susanne önskar er alla en riktigt härlig sommar!

 KCC

 Knapp konstmuseet

 Knapp turist

 Knapp sannabadet